تعیین سطح ریسک مناسب برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه

بازیابی مسکن در سال 2022

سال 2021 سال سخت و بی سابقه ای برای بخش املاک و مستغلات مسکونی ایران بود. با این حال، دولت به طور مناسب اقتصاد و بخش را تحریک کرد. توسعه دهندگان و سایر ذینفعان بخش املاک و مستغلات مسکونی ایران نیز با شرایط متغیر بازار سازگار شدند. در سال 2020، 1.28 هزار واحد راه اندازی شد، 46 درصد کاهش نسبت به سال 2019، و فروش 1.38 هزار واحد، کاهش 47 درصدی نسبت به سال 2019.

افزایش قیمت مسکن به دلیل رشد جمعیت و تقاضا برای خرید

در حالی که موجودی فروخته نشده تنها 2 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، اما نسبت به اوج قبلی سال 2016، 19 درصد کاهش داشت. به نظر می رسد بازار املاک و مستغلات مسکونی ایران در سال 2020 به پایین ترین سطح خود رسیده است و برای سال آینده به دنبال افزایش است.

در حالی که فعالیت تجاری در نیمه دوم سال 2020 بهبود یافت، قیمت ها در 7 شهر برتر ایران از جمله تهران در مقایسه با سال قبل تا حد زیادی ثابت ماند. با توجه به اینکه سه ماهه دوم سال 2020 یک فصل بحرانی بود، توسعه دهندگان به دنبال جبران زمان از دست رفته بودند، زیرا شهرها پس از قرنطینه اعمال شده در پایان مارس باز شدند. در این مرحله، خریداران خانه دارای چندین ملک برای انتخاب بودند و هر گونه افزایش قیمت برای جابجایی موجودی مضر بود.

تاثیر بر قیمت مسکن

با بررسی های املاک زندی علیرغم اضافه شدن نزدیک به 85350 واحد در بین 7 شهر برتر ایران در نیمه دوم سال 2020 و تنها 80400 واحد فروخته شده در همین دوره، موجودی فروش نرفته از پایان سه ماهه اول سال 2020 تا سه ماهه چهارم سال 2020 1 درصد کاهش یافت. توسعه‌دهندگان عاقلانه تصمیم گرفتند با محدود نگه داشتن قیمت‌ها در سالی پر از بحران، تقاضا را افزایش دهند.

اگرچه قیمت‌ها در تهران در مقایسه با سال گذشته تا حد زیادی ثابت ماند، توسعه‌دهندگان با ارائه تخفیف‌ها، هزینه‌های رایگان و معافیت‌ها به خریداران خانه انگیزه دادند که به همین دلیل فروش پس از باز شدن قرنطینه بهبود یافت. مجموعه‌ای از کاهش‌های نرخ رپو که توسط دولت آغاز شد، همچنین استطاعت وام را برای خریداران مسکن بهبود بخشید و بسیاری از حصار داران وارد عمل شدند.

خرید و پیش خرید املاک اداری تجاری و مسکونی به کمک وام مسکن

شهرهای کلیدی تهران – MMR و شیراز – به طور قابل توجهی از کاهش تعرفه تمبر توسط دولت بهره مند شدند. در طول H2 CY 2020، MMR فروش حدود 26800 دستگاه را ثبت کرد و Pune نزدیک به 14100 دستگاه فروخت. فروش به پایان رسید در هر دو شهر در نیمه دوم سال 2020، 1.5 برابر نیمه اول سال 2020 بود. بنگالورو – شهری که با تقاضای کاربران نهایی ناشی از متخصصان IT-ITeS هدایت می شود

اصلاحات ساختاری و تغییرات سیاست در بازار املاک و مستغلات توسط دولت

در واقع، قیمت املاک مسکونی در چند سال گذشته محدود مانده است، زیرا این بخش از مسیر تحول ناشی از اصلاحات ساختاری و تغییرات سیاستی که از سال 2016 آغاز شده بود، گذشت. 7 شهر ایران بین سال‌های 2012 تا 2020 تنها 25 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. چرخه کاهش برای املاک و مستغلات مسکونی هند طولانی بوده است.

از آنجایی که ممکن است بازارها در سال 2020 به پایین ترین سطح خود رسیده باشند، قیمت املاک مسکونی ممکن است از نیمه دوم سال 2021 شاهد بهبود بیشتر باشد زیرا تقاضا بیشتر می شود و حرکت واکسیناسیون علیه ویروس کووید-19 سرعت می گیرد.

همچنین، با توجه به اینکه قیمت مواد خام از جمله سیمان و فولاد در ایران رو به افزایش است، توسعه دهندگان باید نرخ ملک را افزایش دهند تا همچنان در تجارت مرتبط باقی بماند. با این حال، همانطور که ما در سال 2021 شروع می کنیم، آنها همچنان محتاط خواهند بود و به جای افزایش قیمت، بر افزایش حجم فروش تمرکز خواهند کرد.

نتیجه گیری

سال 2020 پر از شگفتی بود – اما، حداقل برای بخش املاک و مستغلات، همه آنها ناخوشایند نبودند. ما اکنون در حال بررسی احتمال وقوع یک چرخه بازیابی جامع در سال 2021 و پس از آن هستیم. با توجه به اینکه با پایان سال 2020 هنوز همه گیر COVID-19 به طور موثر مهار نشده است، هنوز ناشناخته های زیادی وجود دارد.

فروش و پیش واحد های آپارتمانی با قیمت مناسب

 با این حال، ما می‌دانیم که پیش‌بینی‌های بدبینانه مختلفی که در آغاز همه‌گیری برای بخش مسکن انجام شد، عمدتاً بی‌اساس بودند. ما هر دلیلی داریم که با امید و خوش بینی واقعی به سال 2021 نگاه کنیم – و با اعتماد دوباره به مبانی قوی که داستان مسکن هند را پیش می برد.

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *